STATUT
Stowarzyszenia „Polska Inicjatywa Kulinarna”
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
- Stowarzyszenie nosi nazwę „Polska Inicjatywa Kulinarna” i zwane jest w dalszych postanowieniach statutu „Stowarzyszeniem”.
- Stowarzyszenie może używać odpowiedników swojej nazwy w językach obcych.
§2
- Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Mrzezino.
- Stowarzyszenie prowadzi działalność na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
- Stowarzyszenie może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach.
§3
- Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach oraz innych powszechnie obowiązujących przepisów prawa, jak również przepisów niniejszego statutu.
- Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieoznaczony.
- Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
§ 4
- Stowarzyszenie posługuje się pieczęcią o treści ustalonej przez Zarząd Stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie może posiadać własną odznakę, godło, znak graficzny, logo oraz może wydawać legitymacje.
§ 5
- Działalność Stowarzyszenia oparta jest o pracę społeczną ogółu członków.
- Bez uszczerbku dla postanowienia ust. 1, dla realizacji celów statutowych, Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników.
- Pracownikiem Stowarzyszenia może być zarówno członek Stowarzyszenia, jak i osoby nienależące do Stowarzyszenia.
Rozdział 2
Cele Stowarzyszenia
§ 6
- Celem Stowarzyszenia jest:
- promocja polskiej gastronomii, polskich kucharzy i cukierników oraz polskich produktów i polskich producentów w Polsce i za granicą;
- kultywowanie narodowych i regionalnych tradycji kulinarnych i cukierniczych;
- działania promocyjne i edukacyjne dotyczące działalności rynku gastronomicznego w Polsce, w tym działalność promocyjna szefów kuchni, hoteli, restauracji, podmiotów prowadzących działalność cateringową oraz szkół gastronomicznych;
- promocja polskiej gastronomii na targach w kraju i zagranicą;
- kształtowanie i rozwijanie wzorców racjonalnego żywienia oraz edukacja społeczeństwa w zakresie walki z otyłością;
- wspieranie w rozwoju szkół gastronomicznych, cukierniczych i hotelarskich;
- wspieranie, rozwój i promocja polskiej turystyki w Polsce i za granicą.
- Stowarzyszenie realizuje swoje cele statutowe poprzez:
- organizowanie i przeprowadzanie pokazów, wystaw, konkursów i warsztatów;
- udział członków Stowarzyszenia w pokazach, wystawach i konkursach rangi regionalnej, krajowej i międzynarodowej;
- prowadzenie działalności edukacyjnej;
- prowadzenie szkoleń zawodowych dla kadry gastronomicznej oraz zarządzającej na rynku gastronomicznym;
- prowadzenie szkoleń zawodowych w szkołach gastronomicznych, cukierniczych i hotelarskich;
- promocja wydawnictw fachowych z zakresu gastronomi;
- rozwijanie wszelkich form samokształcenia członków Stowarzyszenia;
- popularyzacja wiedzy i podnoszenie kwalifikacji zawodowych kucharzy i cukierników, oraz kształtowanie etyki społecznej i zawodowej członków Stowarzyszenia;
- uzyskiwanie informacji o światowych tendencjach sztuki kulinarnej i cukierniczej oraz wiedzy w zakresie norm żywienia, a także o najnowszych urządzeniach gastronomicznych;
- organizowanie spotkań branżowych;
- współpraca z innymi podmiotami o podobnych celach i charakterze działalności;
- współpraca z władzami samorządowymi, rządowymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie wskazanym w celach Stowarzyszenia;
- wymiana szkoleniowa z międzynarodowymi organizacjami o podobnych celach.
Rozdział 3
Prowadzenie działalności gospodarczej
§ 7
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Dochód z działalności gospodarczej jest przeznaczony wyłącznie na realizację celów statutowych.
§ 8
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności:
82.30.Z: działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów
56.29.Z: pozostała usługowa działalność gastronomiczna
56.10.B: ruchome placówki gastronomiczne.
56.21.Z: przygotowanie i dostarczenie żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering)
85.59.B: pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej nie sklasyfikowane
85.60.Z: działalność wspomagająca edukację
73.11.Z: działalność agencji reklamowych
70.22.Z: pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania
Rozdział 4
Członkowie Stowarzyszenia
§ 9
- Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie posiada członków:
- zwyczajnych;
- wspierających;
- honorowych.
§ 10
- Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna, która:
- jest pełnoletnia;
- posiada pełną zdolność do czynności prawnych i nie została pozbawiona praw publicznych;
- nie została prawomocnie skazana za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;
- pełni funkcję szefa kuchni (Executive Chef)lub zastępcy szefa kuchni (Sous Chef) albojest kucharzem lub cukiernikiem;
- posiada nieposzlakowaną opinię w środowisku gastronomicznym;
- przedstawiła pisemną opinię dwóch członków Stowarzyszenia rekomendującą przyjęcie jej do Stowarzyszenia;
- odbyła 6-miesięczny okres próbny, w którym aktywnie działała na rzecz Stowarzyszenia;
- złożyła pisemną deklarację członkowską na wzorze przedstawionym przez Stowarzyszenie.
- Zarząd podejmuje decyzję o przyjęciu członka zwyczajnego do Stowarzyszenia po stwierdzeniu spełnienia wszystkich przesłanek, o których mowa w ust. 1 i zawiadamia o tym pisemnie kandydata.
- Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna lub osoba prawna, która:
- zamierza wspierać działalność Stowarzyszenia w zadeklarowanej przez siebie w formie;
- zamierza udzielać regularnej pomocy finansowej, rzeczowej lub merytorycznej w realizacji celów statutowych Stowarzyszenia;
- złożyła pisemną deklarację członkowską na wzorze przedstawionym przez Stowarzyszenie.
- Do wymogów stawianych kandydatowi – osobie fizycznej na członka wspierającego Stowarzyszenia stosuje się odpowiednio kryteria, o których mowa w ust. 1 a, b i c powyżej.
- Zarząd podejmuje decyzję o przyjęciu członka wspierającego do Stowarzyszenia po stwierdzeniu spełnienia wszystkich przesłanek, o których mowa w ust. 3 powyżej oraz po uzgodnieniu z kandydatem rodzaju i formy wspierania Stowarzyszenia.
- Członkiem honorowym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna, która cieszy się nieposzlakowaną opinią i wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Stowarzyszenia.
- Członkowie honorowi są ustanawiani przez Zarząd za porozumieniem z kandydatem na wniosek połowy członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
§ 11
- Członkowie zwyczajni mają prawo:
- udziału w obradach Walnego Zgromadzenia Członków z głosem stanowiącym;
- biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do organów Stowarzyszenia;
- korzystania z wszelkich form działalności Stowarzyszenia;
- udziału w zebraniach, wykładach i imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie;
- zgłaszania zapytań, wniosków i postulatów co do działalności Stowarzyszenia.
- Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
- aktywnego udziału w działalności Stowarzyszenia i realizacji jego celów;
- podejmowania decyzji w sprawach Stowarzyszenia zastrzeżonych do kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków;
- przestrzegania powszechnie obowiązujących przepisów prawa związanych z działalnością Stowarzyszenia;
- przestrzegania Statutu i uchwał organów Stowarzyszenia;
- regularnego płacenia składek członkowskich;
- uczestnictwa w Walnym Zgromadzeniu Członków.
§12
- Członkowie wspierający i honorowi mogą brać udział w Walnym Zgromadzeniu Członków z głosem doradczym oraz posiadają prawa, o których mowa w §11 ust. 1 lit. c, d i e.
- Członek wspierający ma obowiązek:
- regularnego wspierania Stowarzyszenia w zadeklarowanej przez siebie i uzgodnionej z Zarządem Stowarzyszenia formie;
- regularnego płacenia składek członkowskich;
- przestrzegania obowiązujących przepisów prawa związanych z działalnością Stowarzyszenia;
- przestrzegania Statutu i uchwał organów Stowarzyszenia.
- Członek honorowy ma obowiązek godnie reprezentować Stowarzyszenie i przestrzegać obowiązujących przepisów prawa związanych z działalnością Stowarzyszenia oraz przestrzegania Statutu i uchwał organów Stowarzyszenia.
§13
- Zwyczajni i wspierający członkowie Stowarzyszenie mają obowiązek regularnego uiszczania składek członkowskich. Członkowie honorowi są zwolnieni ze składek członkowskich.
- Walne Zgromadzenie Członków w odrębnej uchwale zdecyduje o wysokości składki członkowskiej.
- Składki członkowskie powinny być wpłacane do końca pierwszego kwartału każdego roku kalendarzowego.
§14
- Utrata członkostwa w Stowarzyszeniu następuje na skutek:
- pisemnej rezygnacji członka Stowarzyszenia złożonej Zarządowi Stowarzyszenia;
- śmierci członka Stowarzyszenia;
- utraty osobowości prawnej przez osobę prawną, będącą członkiem wspierającym Stowarzyszenia;
- utraty pełnej zdolności do czynności prawnych przez osobę fizyczną będącą członkiem Stowarzyszenia;
- prawomocnego skazania za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe;
- naruszenia przepisów powszechnie obowiązującego prawa, postanowień Statutu lub uchwał organów Stowarzyszenia;
- uporczywego lub powtarzającego się unikania udziału w pracach Stowarzyszenia;
- braku realizacji przez członka wspierającego wsparcia oraz zaprzestanie udzielania pomocy finansowej Stowarzyszeniu;
- braku zapłaty trzech składek członkowskich;
- naruszenia dobrego imienia lub renomy Stowarzyszenia przez członka.
- Utratę członkostwa w Stowarzyszeniu Zarząd stwierdza w uchwale.
§15
- Od uchwały Zarządu Stowarzyszenia stwierdzającej utratę członkostwa w Stowarzyszeniu członkowi, którego uchwała dotyczy przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia Członków.
- Odwołanie, o który mowa w ust. 1 składa się pisemnie przewodniczącemu Komisji Rewizyjnej w terminie 14 dni od daty doręczenia uchwały o pozbawieniu członkostwa.
- Po otrzymaniu odwołania, o którym mowa w ust. 2, nie później niż w terminie miesiąca, przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołuje nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków w przedmiocie odwołania, chyba, że w tym czasie miałoby się odbyć zwyczajne Walne Zgromadzenie Członków; w takim wypadku odwołanie staje się punktem obrad tego Zgromadzenia.
- Uchwała Walnego Zgromadzenia Członków w przedmiocie stwierdzenia utraty członkostwa w Stowarzyszeniu jest ostateczna.
Rozdział 5
Organy Stowarzyszenia
§16
- Organami Stowarzyszenia są:
- Walne Zgromadzenie Członków;
- Zarząd;
- Komisja Rewizyjna.
- Członkowie organów Stowarzyszenia pełnią swoje funkcje nieodpłatnie.
- Uchwały wszystkich organów Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania i odbywają się w głosowaniu jawnym, chyba że Statut stanowi inaczej.
- Wyboru członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej dokonuje Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia.
- Kadencja Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia trwa 4 lata, a wybór ich członków odbywa się w głosowaniu tajnym większością 2/3 głosów, w obecności co najmniej połowy liczby członków Stowarzyszenia uprawnionych do głosowania.
§ 17
- Walne Zgromadzenie Członków jest najwyższym organem Stowarzyszenia.
- Obradami Walnego Zgromadzenia Członków kieruje Prezes Zarządu lub wskazana przez niego osoba.
- W Walnym Zgromadzeniu Członków biorą udział członkowie zwyczajni z głosem stanowiącym, zaś członkowie wspierający oraz członkowie honorowi z głosem doradczym.
- Walne Zgromadzenie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
§ 18
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie Członków jest zwoływane jeden raz w roku kalendarzowym jako zgromadzenie sprawozdawcze, oraz co 4 lata jako zgromadzenie sprawozdawczo-wyborcze.
- Zwyczajne Walne Zgromadzenie Członków zwołuje Zarząd.
- Termin i miejsce obrad Zarząd podaje do wiadomości wszystkich członków co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania.
- Zawiadomienie odbywa się drogą elektroniczną na adresy poczty elektronicznej członków Stowarzyszenia.
§19
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków może się odbyć w każdym czasie.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków jest zwoływane przez Zarząd:
- z własnej inicjatywy;
- na wniosek Komisji Rewizyjnej;
- na wniosek Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej w przypadku, o którym mowa w §15 ust. 3;
- na wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
- Wnioski o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków składane są Prezesowi Zarządu pisemnie.
§20
- Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Członków należy:
- uchwalenie Statutu i jego zmian;
- wybór i odwołanie członków Zarządu oraz członków Komisji Rewizyjnej;
- udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej;
- zatwierdzanie sprawozdań finansowych Stowarzyszenia;
- zatwierdzanie sprawozdań Zarządu z działalności Stowarzyszenia oraz sprawozdań Komisji Rewizyjnej;
- uchwalanie budżetu Stowarzyszenia;
- uchwalanie wysokości składek członkowskich oraz wszystkich innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia;
- rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub jego organy;
- decydowanie o przystąpieniu do innych krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach statutowych;
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w sprawie utraty członkostwa;
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu i likwidacji Stowarzyszenia, powołaniu likwidatorów Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku;
- podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady przez Zarząd, Komisję Rewizyjną lub członków Stowarzyszenia, o ile nie są zastrzeżone do kompetencji innych organów Stowarzyszenia.
§21
- Zarząd kieruje całą działalnością Stowarzyszenia i reprezentuje je na zewnątrz.
- Zarząd Stowarzyszenia składa się z co najmniej 3 członków Zarządu, w tym:
- Prezesa Zarządu
- co najmniej jednego Wiceprezesa Zarządu oraz
- członka Zarządu pełniącego funkcję Skarbnika.
- Pracami Zarządu kieruje Prezes Zarządu. W wykonywaniu swoich prac, Prezesa Zarządu zastępuje Wiceprezes.
- Członek Zarządu pełniący funkcję Skarbnika, w porozumieniu z pozostałymi członkami Zarządu kieruje gospodarką finansową Stowarzyszenia, w tym nadzoruje regulowanie składek członkowskich oraz czuwa nad prawidłowością rozporządzeń finansowych.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na trzy miesiące. Zarząd może podejmować uchwały drogą obiegową oraz za pomocą środków porozumiewania się na odległość.
- Uprawnionym do reprezentowania oraz do zaciągania zobowiązań majątkowych Stowarzyszenia jest Prezes Zarządu wspólnie z członkiem Zarządu. W przypadku zaciągnięcia zobowiązania w postaci umowy kredytu, pożyczki lub leasingu, uprawnionym do reprezentacji jest Prezes Zarządu oraz dwóch członków Zarządu.
§22
- Do kompetencji Zarządu należy:
- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz;
- prowadzenie bieżących spraw Stowarzyszenia;
- uchwalanie kierunków rozwoju oraz programu działalności Stowarzyszenia;
- realizacja celów Stowarzyszenia;
- wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia Członków;
- sporządzanie sprawozdań finansowych Stowarzyszenia;
- sporządzanie sprawozdań z działalności Stowarzyszenia oraz z wykonania budżetu Stowarzyszenia do przedłożenia Walnemu Zgromadzeniu Członków;
- sporządzanie planów pracy i projektów budżetu Stowarzyszenia;
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia oraz zaciąganie zobowiązań;
- zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków;
- organizacja i prowadzenie działalności gospodarczej;
- przyjmowanie i wykluczanie członków;
- ustalenie wzorów pieczęci, godła, loga;
- uchwalenie regulaminu wewnętrznego Zarządu.
§23
- Zarząd może powoływać pełnomocników do określonych zadań.
- Zarząd do prowadzenia spraw Stowarzyszenia może:
- tworzyć biura;
- zatrudniać pracowników.
§24
- Utrata mandatu członka Zarządu następuje na skutek upływu kadencji, rezygnacji lub odwołania.
- Utratę mandatu członka Zarządu stwierdza Walne Zgromadzenie Członków.
§25
- Komisja Rewizyjna sprawuje kontrolę nad działalnością Stowarzyszenia.
- Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrolę działalności Stowarzyszenia nie rzadziej niż raz w roku.
- Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego oraz co najmniej jednego członka.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami Zarządu.
§26
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrola działalności Stowarzyszenia ze szczególnym uwzględnieniem działalności gospodarczo-finansowej pod względem celowości, rzetelności i gospodarności oraz zgodności z uchwałami Walnego Zgromadzenia Członków;
- składanie wniosków z kontroli na Walnym Zgromadzeniu Członków;
- prawo żądania zwołania Walnego Zgromadzenia Członków oraz zebrania Zarządu;
- składanie wniosków o udzielenie Zarządowi absolutorium;
- opiniowanie sprawozdań finansowych Stowarzyszenia;
- składanie Walnemu Zgromadzeniu Członków sprawozdania ze swojej działalności;
- uchwalenie regulaminu wewnętrznego Komisji Rewizyjnej.
§27
- Do utraty mandatu członka Komisji Rewizyjnej stosuje się odpowiednio §24.
Rozdział 6
Majątek Stowarzyszenia
§28
- Majątek Stowarzyszenia powstaje z:
- składek członkowskich;
- darowizn, spadków, zapisów;
- dotacji, subwencji, środków publicznych, w tym środków z funduszy unijnych, grantów;
- ofiarności publicznej, w tym zbiórek publicznych;
- dochodów z działalności gospodarczej.
- Środki pieniężne mogą być przechowywane
- na rachunkach bankowych Stowarzyszenia,
- na rachunkach inwestycyjnych i w formie innych instrumentów finansowych,
- w gotówce w kasie Stowarzyszenia.
- Dochody pochodzące z darowizn, spadków, zapisów oraz subwencji mogą być użyte do realizacji celów Stowarzyszenia według swobodnego uznania, o ile ofiarodawcy nie postanowili inaczej.
- Cały osiągnięty przez Stowarzyszenie dochód będzie przeznaczany na jego cele statutowe.
- Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami o rachunkowości.
- Rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy.
Rozdział 7
Przepisy końcowe
§29
- Uchwałę w sprawie zmiany Statutu oraz uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zgromadzenie Członków większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia, Walne Zgromadzenie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.
- Niniejszy statut wchodzi w życie z chwilą uzyskania przez Stowarzyszenie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.